Thursday, January 27, 2011

Aku tak kisah, apa nak jadi, jadilah...

Betul kah kita mengambil kisah tentang prubahan iklim dunia? Betulkah kita kisah tentang tahap pencairan ais di kutub utara dan kutub selatan? Betulkah kita kisah tentang ribut yang semakin kerap melanda, banjir yang ganjil, gempa bumi yang semakin mengganas. Betulkah kita kisah?
Ya, saya mengetahui semua itu. Tetapi saya tetap menggunakan beg plastik ketika membeli barangan di supermarket. Apelah sangat 20 sen untuk satu beg plastik. Saya tetap menggunakan elektrik mengikut sesuka hati saya. Saya tetap memasang komputer riba saya walaupun tidak menggunakannya. Saya tetap melakukan pembakaran secara terbuka. Saya tetap membuang sampah dalam satu tong sampah dan tidak mengitar semula bahan seperti kertas. Banyak lagi yang saya lakukan. Saya ambil tahu tentang pemanasan global yang berlaku. Tapi, apa boleh buat. Orang di sekeliling saya pun begitu.
Adakah itu sikap anda. Percayalah, perubahan bermula dari diri anda. Biarlah anda yang menjadi agen kepada perubahan. Apa yang penting, perubahan anda hari ini memberi sinaran harapan kepada generasi akan datang. Selamatkan Bumi Kita. Untuk membaca nukilan saya mengenai alam sekitar, sila klik di sini. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...