Friday, January 28, 2011

Kekasih atau Kawan?

Kawan atau kekasih? Yang mana satu menjadi pilihan? Kadang-kadang kita terpaksa berhadapan situasi seperti ini. Mahu tidak mahu, keputusan terbaik perlu dilakukan. Al-kisah…. Perkara ini pun akhirnya cuba menguji aku. Terpaksa memilih, untuk memberikan kepada kawan ataupun kekasih. Suatu hari, ada seseorang telah membuat pengumuman untuk menjual laptop lama miliknya dengan harga RM300. Selepas kelas, aku berjumpa dengan orang tersebut untuk membuat perundingan kerana berminat membeli laptop tersebut untuk diberikan kepada kekasih hati yang memerlukannya. Perundingan telah berjaya dan laptop tersebut sah milik aku. Aku memaklumkan kepada kekasih tentang perkara tersebut. Dia berasa gembira kerana aku begitu mengambil berat akan dirinya. Secara tiba-tiba, aku terserempak dengan seorang kawan karibku. Dia lalu bertanya tentang laptop tersebut. Dia bertanya adakah laptop tersebut sudah dibeli orang kerana dia mahu membelinya. Dia memerlukan laptop tersebut untuk membuat kerja kursus yang banyak. Selama ini dia terpaksa meminjam dan berkongsi laptop kawannya sahaja. Perkara itu menyukarkannya untuk menyiapkan kerja dalam tempoh yang ditetapkan. Aku dengan berat hati memberitahu bahawa aku telah membeli laptop itu untuk diberikan kepada kekasihku. Sahabat ku itu merayu untuk aku menjual kepadanya. Aku menjadi serba salah. Kekasih atau kawan?? Hmm... kekasih tidak memerlukan sangat laptop tersebut tetapi aku sudah berjanji kepadanya. Kawan pula sangat-sangat memerlukan. Kalaulah perkara ini terjadi kepada anda, apakah tindakan anda?? Yang mana satu diutamakan? Kekasih?? Kawan?? Sila berikan pandangan... hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...